top of page

Stressiä ennen joulustressiä?


Vuodenkiertoomme ja elämän kulkuun kuuluvat stressipiikit. Elimistössämme on mekanismeja, jotka auttavat meitä kestämään hetkellisiä kuormitushuippuja ja piikiksi kasautuneita stressireaktioita. Elimistömme osaa myös purkaa stressireaktioita ja palautua niiden vaikutuksista.


frozen berries, mindfullness
Läsnäoloa luonnossa, avaa aistit.

Liikkuminen, käsillä tekeminen, luonnossa oleminen, läsnäolo omassa kehossa tai jonkin tekemisen äärellä ovat esimerkkejä tilanteista, joissa elimistö purkaa stressireaktioita ja palautuu.




On myös monia tekijöitä, jotka estävät tai haittaavat tuota luonnollista stressireaktioiden purkua. Esimerkkeinä tästä: jatkuva ärsyketulva, jatkuva kuormittavien ajatusten virta, liian rankka tai pitkäkestoinen liikunta suhteessa elimistön tilaan, tiktok-tyyppisesti sinkoilevat ajatukset, jatkuva muiden tarpeille läsnä olemisen vaade ja ylipäätään vuodenkierto, jossa edellisestä kuormitushuipusta ei ole ehtinyt palautua ennen uuden tuloa. Tätä jatkuvaa stressireaktioiden virtaa elimistömme ei kestä loputtomasti.


Kun kuormaa on pitkään ja palautuminen heikkenee, tulee palautumattomuudesta helposti itseään ylläpitävä kierre: liikkuminen vähenee tai sitä tehdään tilanteeseen nähden liian rajusti, syödyn ruoan laatu heikkenee, ilta kalja avautuu, puhelimen selailuun jäädään jumiin herkemmin, ruudulla ollaan vielä yömyöhällä, unen laatu heikkenee ja määrä vähenee, väsymys lisääntyy, suoriutuminen arjessa vaikeutuu, jolloin stressi lisääntyy ...ja pyörä pyöröhtää alusta: liikkuminen, ravinto, uni...


Tiesitkö, että stressihormoni kortisolin ollessa pitkään koholla se itseasiassa vaikuttaa aivoissa stressinhallintaa heikentävästi? Stressi ei siis mene siis ohi stressaamalla.


Koholla oleva stressihormoni kortisoli tekee meille kaikenlaisia temppuja aivotasolla. Kuulostaako tutulta, että huolien määrä tuntuu lisääntyvän mitä enemmän huolehdit ja yrität varautua takaiskuihin? Tai onko tuttua, että juuri silloin, kun jokin työasia stressaa, myös ihmissuhteissa tuntuu esiintyvän kuin taikaiskusta kahnausta? Tuntuu, että uni ei palauta, juuri kun palautumista tarvitsisit. Näissä tilanteissa helposti pyritään ratkaisemaan tilanne huolehtimalla vähän lisää ja tekemällä vähän lisää. Kuitenkin tärkeää olisi saada aivot lepoon.


Kroonisesti koholla oleva kortisoli herkistää pelkokeskuksen aktivoitumista ja lisää siten huoliamme ilman, että huolenaiheet varsinaisesti lisääntyvät arjessamme (huolimatta siitä miltä tuntuu). Stressi myös heikentää sosiaalisen kanssakäymisen kykyämme vaikuttamalla sitä säätelevään aivojen alueeseen. Puhumattakaan mitä stressi tekee unen laadulle. Joten ratkaisun avain tilanteessa todella on aivojen saattaminen lepotilaan. Ja mielellään useasti päivän aikana, jos kuormaa on ollut jo pidemmän aikaa. Se onnistuu esimerkiksi läsnäololla ja hengityksellä. Enkä väitä, että se olisi helppoa. Se vaatii päätöksiä (joiden tekeminen stressaantuneena on vaikeutunut) ja ehkä uuden oppimista (joka sekin on vaikeutunut stressaantuneena).


Ensiapuna pysähdy ja havaitse hengityksesi. Jää tarkkailemaan hetkeksi hengityksen liikettä kehossasi ja puhalla sitten pitkä uloshengitys kymmeneen laskien. Toista pitkä uloshengitys halutessasi vielä muutaman kerran. Anna välissä sisäänhengityksen tapahtua omia aikojaan, nenän kautta.


Jos haluat pidempiaikaista helpotusta stressitasoihin, tule Finding Flown valmennukseen. Koskaan ei ole oikeampi tai ”väärempi” aika aloittaa valmennus. Yksilövalmennus etenee aina sinun tilanteesi mukaan. Kaikenlaisissa elämäntilanteissa opit lisää itsestäsi ja mahdollisuuksistasi tukea palautumistasi. Palautuminen on taitolaji, jota voi harjoitella, oppia ja, jossa voi kehittyä.

Tilatarpeen muuttuessa ja yleisen kustannustason nousun myötä valmennusten hinnat tulevat nousemaan joulukuun alusta. Nyt sinulla on tilaisuus marraskuun aikana lunastaa itsellesi valmennuspaketti vanhaan hintaan! Kahden kuukauden paketissa säästät 65€, kolmen kk:n paketissa 90€ ja puolen vuoden paketissa 178€ ostamalla valmennuksesi 30.11.2023 mennessä.

Nyt kannattaa toimia! Marraskuussa ostetun valmennuksen aloituksen voit päättää itse marras-, joulu- tai tammikuulle. Mitä ihanin joululahja ja vuoden aloitus itselle tai läheiselle! Parempaa palautumista vuodelle 2024. Mieli ja keho kiittää!


Virtaavaa hengitystä ja lempeyttä marraskuiseen eloon sinulle!


Terveisin,

Janita






89 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page